تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن عضو هیات مذاکره‌کننده: انحصار خرید کالای آمریکایی در هیچ تفاهم و توافقی وجود ندارد دبیرکل جدید اتحادیه عرب تعیین شد / نبیل فهمی کیست؟ چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا است؟ ماجرای ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟ منبع آگاه: صرف شدن پول‌های بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد ادعای ترامپ: ایران با بازرسی‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد پاکستان: توافق ایران و آمریکا، به معنای پایان سیاسی نتانیاهو است وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه می‌شود نیویورک تایمز: ترامپ خواستار تسلیم ایران برای پایان جنگ بود؛ اما آمریکا بود که تسلیم شد فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی ایران صادر شد / وزارت خزانه‌داری آمریکا از اسقاط تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داد قاآنی به سربازان اسرائیل: اگر با پای خود از جنوب لبنان خارج نشوید، حماسه سال ۲۰۰۰ تکرار خواهد شد نتانیاهو: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد الجولانی: اظهارات ترامپ به اشتباه به معنای حمله قریب‌الوقوع سوریه به لبنان تفسیر شد سی‌ان‌ان به نقل از منبع ایرانی: مذاکرات ایران و آمریکا پس از تهدید‌های ترامپ، متوقف شده، اما به پایان نرسیده

بیانیه تهران درباره ضرورت خودداری کشور‌های منطقه از قرار دادن قلمرو خود برای تجاوز به ایران

بیانیه تهران درباره ضرورت خودداری کشور‌های منطقه از قرار دادن قلمرو خود برای تجاوز به ایران وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: تهران نسبت به حفظ و تداوم روابط دوستانه با کشور‌های منطقه بر مبنای احترام متقابل، اصل حسن همجواری، و احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی یکدیگر اهتمام ورزیده و تاکید می‌کند که عملیات دفاعی ایران علیه پایگاه‌های نظامی و امکانات آمریکا در منطقه به هیج عنوان نباید به عنوان دشمنی و خصومت با کشور‌های منطقه تلقی شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۴ - 2026 March 07
کد خبر: ۳۰۳۴۷۰

به گزارش راهبرد معاصر، در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تجاوز نظامی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که از روز شنبه مورخ ۹ اسفند ۱۴۰۴ (۲۸ فوریه ۲۰۲۶) با به شهادت رساندن رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مقام‌های ارشد کشورمان، و همزمان حمله به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، مکان‌های ورزشی، منازل مسکونی و مراکز ارائه خدمات عمومی شروع شد و همچنان ادامه دارد، نقض آشکار تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی ایران است.

پاسخ به این تجاوز نظامی بیرحمانه، حق ذاتی ایران در دفاع از خود است که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد هم متبلور شده و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از کلیه امکانات خود برای مقابله با این تجاوز جنایتکارانه استفاده می‌کنند. اعمال حق ذاتی دفاع مشروع ایران تا زمانی که تجاوز متوقف شود و یا شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود وفق ماده ۳۹ منشور ملل متحد با شناسایی و معرفی متجاوزین و تعیین مسئولیت‌های مترتب بر تجاوز آنها عمل کند، ادامه خواهد داشت.

همانطور که در مکاتبات مختلف به شورای امنیت سازمان ملل متحد تبیین شده است، بر اساس اصل بنیادین حقوق بین الملل مبنی بر «منع اضرار به غیر، از قلمرو تحت مالکیت و حاکمیت خود»، دولت‌ها از اینکه قلمروی آنها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم برای ایراد صدمه و ضرر به دیگر دولت‌ها مورد استفاده قرار گیرد، منع شده‌اند.

در این رابطه، قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با اجماع کامل تصویب شده و منعکس کننده قواعد عرفی حقوق بین الملل در خصوص تعریف تجاوز نظامی و مصادیق آن است، در بند «و» ماده ۳، یکی از مصادیق تجاوز نظامی را «اقدام یک کشور در اجازه دادن به استفاده از سرزمین خود که در اختیار کشور دیگری قرار داده است، توسط آن کشور دیگر برای ارتکاب عمل تجاوز علیه کشور ثالث» می‌داند.

علاوه بر این، به عنوان یک اصل اساسی حقوق بین الملل، دولت‌ها باید از اقدام به تجاوز نظامی از سوی نیرو‌هایی که در قلمرو آنها مستقر هستند علیه کشور‌های دیگر قویا ممانعت به عمل آورده و آن را تسهیل یا حمایت نکنند. بدیهی است در صورت نقض تعهدات بنیادین مذکور، دولت‌های دیگری که از سرزمین آنها علیه دولت ثالث تجاوز نظامی صورت گرفته باشد، دارای مسئولیت‌های حقوقی بین المللی از جمله در رابطه با جبران خسارات مستقیم و غیرمستقیم وارده می‌باشند.

جمهوری اسلامی ایران در اعمال حق ذاتی دفاع از کیان ایران، و در پرتو قصور واضح شورای امنیت سازمان ملل در ایفای وظایف و مسئولیت‌های خود وفق منشور ملل متحد، اقدام به عملیات دفاعی ضروری و متناسب علیه پایگاه‌ها و تاسیسات متجاوزین در منطقه کرده است؛ اقدامی که از منظر حقوق بین الملل، مشروع می‌باشد و از قبل به صورت مستمر و در سطوح مختلف در خصوص آن هشدار‌های لازم داده شده بود.

هیچ عاملی نمی‌تواند حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در برابر تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی را مخدوش کند. عملیات دفاعی ایران، علیه اهداف و امکاناتی است که منشا و مبدا اقدامات تجاوزکارانه علیه ملت ایران هستند و یا در خدمت چنین اهدافی قرار دارند. کشور‌های منطقه مسلما تاکنون دریافته‌اند که پایگاه‌های آمریکا در خاک آنها هیچ کمکی به امنیت منطقه نکرده بلکه فقط برای حمایت از کودک‌کشان صهیونیست و متجاوزین آمریکایی به کار می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ و تداوم روابط دوستانه با کشور‌های منطقه بر مبنای احترام متقابل، اصل حسن همجواری، و احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی یکدیگر اهتمام ورزیده و تاکید می‌کند که عملیات دفاعی ایران علیه پایگاه‌های نظامی و امکانات آمریکا در منطقه به هیج عنوان نباید به عنوان دشمنی و خصومت با کشور‌های منطقه تلقی شود.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار